tiistai 29. toukokuuta 2012

Täydellinen aamupala

(Tässä kuva likimain täydellisestä aamiaisesta. Kuva lainattu House of Philian blogista. )

Oon kaksi kertaa syönyt täydellisen aamupalan.

Ensimmäinen kerta oli Milanossa. Olimme majoittuneet pienehköön ja viihtyisään Dei Cavalieri-hotelliin Milanossa, Duomon kupeessa. 
Hotellin aulassa oli tumma kiiltävä laattalattia. 

Aamiaisella oli tarjolla likimain kaikkea mitä toivoa saattaa ja lisäksi samppanjaa. 
Huvittavaa sinänsä että minulla ei ole tarkkaa muistikuvaa siitä mitä kaikkea oli tarjolla, se tuntui ironisesti olevan toissijaista. Kokonaisuus teki minuun vaikutuksen.

Aamiaissalissa kalusteet olivat tummaa puuta ja pöytäliinat vitivalkoisia, joita tarjoilijat alati vaihtoivat puhtaisiin. Lattiassa oli kaikua estävä kokolattiamatto, joka teki tunnelmasta intiimin ja arvokkaan. 
Pöydät olivat lähekkäin.
 Ympärillä sorisi italia. Ihmiset olivat kauniita ja tuoksuivat raikkaalta.
Mä en unohda sitä tunnelmaa koskaan! 
Tässä kirjoittaessani ja tunnelmaa ajatellessani muistan yht´äkkiä hotellin nimenkin, vaikka matkasta on vuosia.

Nappasin aamiaiselta mukaani muistoksi italiankielisen aamulehden, jonka sivuihin myöhemmin käärin kummilasteni joululahjat.
Mun täydelliseen aamiaiseen kuuluu kahvi. Olen jo aika kuuluisa kahvikissana. Narahdin silloin alkuraskaudesta heti kolleegalleni kun hän tarjosi kahvia ja kieltäydyin.

Meillä kotona keitetään kahvia tällä Krupsin keittimellä, jota voin suositella lämpimästi. 
Tänne mökille ostin eilen tällaisen OBH Nordican keittimen. Loistava. Kirppikseltä. Uusi. Jeps. 5 euroa.
Toinen täydellinen aamiainen oli Tallinnassa. Olimme ystäväni kanssa työmatkalla (=lue humputtelemassa).
Reissu piti sisällään kulttuuria (joka muuten on meidän molempien työtä) hyvää ruokaa ja maltillisesti kuohuvaa, shoppailua, kukkatoria vanhassa kaupungissa, day spa päähierontaa, ruusukylpyä... 

Yhtäkaikki, hotellin aamiaisella oli kaikki mun suosikit:
paksua ja sittaista saaristolaisleipää
ilmakuivattua, savuisaa kinkkua
sulatejuustoa
hedelmiä
aitoa tuoremehua
löysäksi keitetty kananmuna
pikkukrosantteja (joiden kuuluu olla myös hieman sitkeitä ja vaaleita) ja hilloa
paksua maustamatonta jugurttia, suuria karpalaita, siemeniä ja hunajaa 

Sellainen on mun unelma-aamiainen.

Ei kommentteja: